HAKKIMIZDA

Blue Stream Pipeline Company merkezi Hollanda Amsterdam'da bulumaktadır.Hazine Müsteşarlığı Yabancı Sermaye Genel Müdürlüğünün 6 Temmuz 2000 Tarih / 6660 sayılı izin belgesi ile Türkiye'de faaliyetlerine başlamıştır.

Kuruluş Sermayesi 50.000 USD'dir.

MAVİ AKIM

Mavi Akım 16 Gm3/yıl taşıma kapasitesiyle Rusya’nın Güneyindeki ağ üzerinden Karadeniz yoluyla Türkiye’ye gaz tedarik eden bir taşıma sistemidir.

Sistem Rus Karadeniz kıyısı üzerindeki Beregovaya’da bulunan bir kompresör istasyonundan ve 2,150 m’lik bir rekor derinlikte kurulan iki deniz boru hattından oluşur. 

Mavi Akım tasarım, inşaat, organizasyon ve lojistik açısından zorlukları nedeniyle girişimde bulunulan türünün en zorlu projelerinden biridir. Mavi Akım’daki operasyonel performansların önemi iki deniz hattının öngörülmemiş zorluklarından kaynaklanmaktadır. Boru hatlarıyla içinden geçilmesi için deniz dibinin jeo-teknik, jeo-morfolojik ve batimetrik karakteristikleri çeşitli ve zorlu özellikler göstermiştir. Ultra derin su, H2S çevre, yamaçların ve jeo-tehlikelerin dikliği Saipem’in tasarım, kurulum mühendisliği ve inşaatı sırasında karşılaşmış olduğu temel tasarım unsurlarıdır.

Proje Karadeniz’in Rus kıyısındaki Dzhubga bölgesinde bulunan gaz kompresör istasyonlarının kurulumu ile Rusya ve Türkiye arasındaki 385 km’lik gaz boru hattı olarak öngörülmektedir. Gaz hattı güney Rusya’daki Krasnodar bölgesinin gaz dağıtım ağını başkent Ankara’daki merkezi Türk hırsına (greed) bağlamak için tasarlanmıştır. Gaz hattı 1,250 km uzunluğundadır. 24 inç’ lik iki hat, Türkiye’deki Samsun’a yakın ortaya çıkmadan önce Beregovaya’ daki Rus kıyısında denize girer ve 2,150 metrelik maksimum derinlikteki deniz yatağını geçer.

İlk hat üzerinden doğal gaz ikmal malzemeleri 2003 yılında başlamış olup yılda 16 milyar metreküpte zirveye çıkarak 2025 yılına kadar devam etmesi beklenmektedir. Eni’ nin özkaynak kapasitesi Botaş’a tahsis edilen gazın 8 milyar metreküpüdür. Kompresör istasyonu 2003 yılında tamamlanmıştır.


Mavi Akım Transfer Sistemi – Harita

Projenin Tanımı

Projenin çalışma kapsamı aşağıdakileri içeren yaklaşık 1,250 km’ lik bir gaz boru hattıdır:

  • Stavropol’dan Dzhubga’a kadar Gazprom’ un sahibi olduğu Rusya’ nın genelinde 373 km uzunluğunda, 56” ‘ lık bir boru; Dzhubga’dan Durusu istasyonuna (Samsun) kadar Karadeniz genelinde 24” ‘ lük iki boru hattı; Botaş tarafından işletilen Ankara’daki boru hattı ağlarıyla birbirine bağlı 470 km’lik 48” ‘ lik bir boru hattı.

Mavi Akım Gazprom, Rusya Ulusal Hidrokarbon Şirketi ve Eni arasında yapılan bir ortaklığa aittir. Saipem Kasım 1999’da Gazprom ve Eni arasında ortak girişim olan BSPC tarafından Mavi Akım Projesi’ne layık görüldü. Ödül; yoğun teknik değerlendirmenin, temel tasarım ve müzakerelerin değerlendirilmesinin bir yılından daha fazla bir zaman öncesinde gerçekleşmiştir. Sözleşmenin ödülü anahtar teslimi götürüsüne dayanmakta olup Saipem, Bouygues Offshore, Katran-K ve Japon Konsorsiyumu’ndan (Mitsui, Sumitomo, Itochu) oluşan yükleniciler konsorsiyumunun bir lideri olarak Saipem tarafından yapılmıştır. İşin Saipem kısmı 2,150 metrelik maksimum su derinliğine ulaşan Karadeniz’deki Rusya ve Türkiye arasında bulunan 2 nos. 24” boru hattının tasarımı, temini, inşaatı ve işletmeye alma öncesi ile ilgili olmuştur.

İşin Bouygues Offshore ve Katran-K kısmı Kompresör İstasyonunun tasarımı, temini, inşaatı ve işletmesi ile ilgilidir. Kompresör İstasyonu gazı 25 Mpa’ya basınçlandıracaktır. İşin Japon konsorsiyum kapsamı üretimden ve 24” ‘lık tedarikten oluşur. 24” ‘ lük iki boru hattı rotasının 31.8 mm’ lik duvar kalınlığı sadece Türk karasına katıldıkları ve karaya paralel uzandıkları Rus deniz sığlığı ile Yukarıdaki Rus Yamacında farklıdır. E1 rotası, W2 yaklaşık 387.6 km uzunluğundayken yaklaşık olarak 380.4 km uzunluğundadır. Abisal plandaki 2,150 metreye kadar olan kıyı yaklaşımlarında 10 metreden itibaren başlayan farklı su derinliği iki farklı yerleştirme yöntemi gerektirmiştir. Bunlar Castoro 8 tarafından gerçekleştirilen geleneksel S-yerleştirmesi ile 2,150 metreye kadar yerleştirilen en derin deniz hattı olan abisal planda Saipem 7000 tarafından gerçekleştirilen yenilikçi J-yerleştirmesidir.

1,000 metreyi aşan su derinliklerinde boru hatlarının yaklaşık olarak 320 km’ lik yerleştirmesi ile 2,000 metreyi geçen su derinliklerinde 200 km’ den fazla olan yerleştirme J-yerleştirme sisteminin gerçek kapasitesini test etmiştir. Dolayısıyla çok sert boru malzemeleri ile kaynak özellikleri, % 100 otomatik ultrasonik denetimler, % 0.15’ten daha az izin verilen maksimum gerilme seviyesi kabul edilmiştir.

Tüm proje aşamaları Det Norske Veritas tarafından ciddi bir program vasıtasıyla onaylanmıştır. Saipem kötü hava nedeniyle vazgeçme ya da geri kazanımlar olmadan çok iyi hassas bir yerleştirme elde ederek 4,800 metre/gün’ lük rekor düzeyleri olan 3,000 metre/gün’ lük ortalama bir üretim hızıyla boru hatlarını yerleştirmiştir. Tüm bu işlemler sırasında herhangi bir bükülme meydana gelmemiş, hatta aşırı çevresel koşullar altında bile büyükçe bir hasar kaydedilmemiştir. Bu iki hattın yerleştirmesi Saipem 7000 tarafından 2002 yılında tamamlanmıştır.

Karadeniz’ in Rus kıyısındaki Dzhubga’da bulunan ve Beregovaya için olan kıyıya çekerek (the pull ashore) Castoro 8 tarafından 2002 yılında başarılı bir şekilde gerçekleştirilmiştir. Saipem arazi boru hattının yaklaşık 3 km’ lik yerleştirmesinden sorumlu olup gerekmesi durumunda ve hidro deneme ile kurutma işlemleri için yerleştirme sırasında borunun suyunu boşaltmak amacıyla geçici bir kompresör istasyonu tamamlamıştır. Dzhubga’ nın kompresör istasyonunun ilk hattı Kasım 2005’ in başlarında başlamıştır. Gaz kapasitesini arttıran borulara olanak sağlayan üç gaz pompalama tesisi ile üç turbo jeneratörün özelliklerini taşımaktadır.

İstanbul’da iki büyük Saipem gemisiyle Boğaziçi Boğazının geçişi zorlu bir görevdi. Yoğun deniz trafiği ve köprülerle birlikte dar açıklık bunu çok hassas bir operasyon haline getirdi. Castoro 8 21 Temmuz’da geçerken Saipem 7000 6 Ağustos tarihinde geçmiştir.

Gelişmiş J yerleştirme kulesi, yükseltilmiş dinamik konumlandırma kapasitesi ve hızlı balastlama sistemi ile birlikte Saipem 7000 yarı-dalgıç vinç gemici 2,000 metreden daha fazla su derinliğindeki boru döşeme ile 14,000 tona kadar ağır kaldırma işlemlerini içeren dünya çapında açık deniz inşaat gelişmelerinin tüm kapsamını ele alacak kapasiteye sahiptir. 12 iticiye yönelik geminin Sınıf 3 DP sistemi geminin en zor hava koşullarında bile konumunu iyi tutmaya devam ettiğinden emin olur. Buna ilaveten, Saipem 7000 yaklaşık 700 kişilik konaklama imkanına sahip olduğundan gemi, yaşam destek faaliyetlerinin ilk platformunun yanı sıra bağlantıya ve işletmeye de yardımcı olabilir. Genel olarak ele alındığında bu yüksek spesifikasyon, Saipem 7000’ in geleneksel, derin ve ultra derin su geliştirme projeleri için en yüksek düzeyde güvenirlilik sağlamasına dayandırılabileceği anlamına gelir. Su altı çalışmalarını desteklemek üzere Saipem 7000, kendisinin yüzey ve denizaltı operasyonlarını tamamlamak ve entegre etmek için gemi ekipmanının önemli bir parçası olan çalışma rov’larının gelişmiş iki Yenilikçi türünü kullanır. Saipem Samsun’ da dörtlü ortak prefabrikasyon alanını kurmuştur. Dörtlü ortak rakların 1,400 tonluk iki kaldırması yerleştirme faaliyetleri için boru taşıyıcılarını yüklemek amacıyla her gün yerine getirilmektedir. kıyıya çekerek (The pull ashore) Eylül 2002’ de Castoro 8 tarafından başarılı bir şekilde tamamlanmıştır. Türkiye’deki kıyıya yakın olan boruya yönelik ek yeri Kasım 2002’ de ikinci hattın çok değerli kaynağının gerçekleştirilmesiyle başarılı bir şekilde tamamlanmıştır.

Deniz altındaki Touch Down ile Saipem 7000’ in J-Yerleştirmesi